Column: Alles is Marketing

Marketeers. Vroeger zagen we ze als succesvolle uitvinders van producten. Slimmeriken die de nieuwste trends voor ons uit Amerika haalden of Japan. Jongens en meisjes die het altijd goed deden op feestjes. Met hun succesverhalen over hoe ze ons leven mooier maakten.  Met altijd het nieuwste van het nieuwste. “Drink jij nog bier? Nee joh, neem een Breezer Ananas! Dat is pas cool.”

Nu zien we ze als het gajes dat overconsumptie aanzwengelt en de wereld kapot maakt. Ze zadelen weerloze consumenten op met producten die ze niet nodig hebben. Spullen die worden gemaakt in verre, arme landen. Plekken waar ze het niet zo nauw nemen met de arbeidsomstandigheden en het milieu.

Hoe die oplichters te werk gaan om ons zover krijgen dat we hun spullen massaal kopen? Met sluwe psychologische trucs en verleidingstactieken. Veel te mooie reclamefilms met lange tafels vol erg oude, maar ook zeer gezonde, Italiaanse opa’s en oma’s. Die tomatensaus eten van een merk dat de hand heeft weten te leggen op een oud familierecept. Ze maken websites waar alleen bijna uitverkochte reizen te koop zijn. Waar je buurman stomtoevallig op hetzelfde moment als jij zit te kijken naar een hotel aan de Costa Brava. En zetten teksten op verpakkingen als NIEUW, Verbeterde receptuur, authentiek. Of ze gebruiken sterren tegen dierenleed. Terwijl er helemaal niets nieuws, verbeterds of authentieks of Italiaans aan is. Je buurman helemaal niet naar Spanje wil. En sinds kort weten we ook dat een beter dierenleven niet alleen maar gaat over de grootte van een hok.

Zo verleiden ze ons om ongezonde dingen te kopen, het milieu te belasten en dieren te slachten. Marketeers draaien ons een loer en we kunnen er niets tegen doen. Maar klopt dit wel? Moeten we de Keuringsdiensten en Teun van de Keuken geloven? Zijn we slechte mensen? Is het voor iedereen beter als we ons maandag melden bij het UWV? Voor een omscholingstraject naar onderwijs of zorg? Of zullen we de midlifecrisis overslaan en maar meteen coach worden?

Ik wacht nog even. Want hoewel het in de algemene opinie wel zo lijkt: alles is helemaal geen marketing. Door branchevervaging, technische innovaties en ontwikkelingen lijkt het alsof het zo is, maar dat klopt niet. Een marketeer optimaliseert het verkoopproces en zet daarvoor P’s in. Onder de P van promotie valt de R van reclame. En de R van reclame staat niet voor Reëel of Realiteit. Die staat voor de waarheid is een Rekbaar begrip. Dingen een beetje mooier maken dan ze zijn is helemaal niet erg. Het maakt het leven leuker en lichter. Als je het maar geen marketing noemt. Alles is dus niet marketing. Alles is reclame.

Vorige
Vorige

Hi, ik ben Junior en ik ben geen Junior.

Volgende
Volgende

Column: In memoriam Hank Dussen