Europese Commissie - verkiezingen 2019

...................bereik 1,1 Miljoen | views 760.000 | engagement 21.000

GPCM2019-creatie-700x100.jpg

Achtergrond
In een tijd van Brexit, klimaatverandering en massamigratie is stemmen voor Europa belangrijker dan ooit. Op 23 mei 2019 vonden in Nederland de Europese verkiezingen plaats. Probleem: Jongeren weten wel dat ze moeten stemmen alleen stemmen ze niet. Dagelijks bereiken we op De Speld een groot aantal hoogopgeleide millennials. Onder deze doelgroep bevindt zich ook deze groep soft abstainers, de doelgroep die De Europese commissie wil bereiken met de campagne Ik stem deze keer. 

Doelstelling
Daarom vroeg de Europese Commissie De Speld om de campagne Ik stem deze keer onder de doelgroep van hoog opgeleide millennials te verspreiden. Om van soft abstainers, stemmers te maken.

Speld-concept
De Speld ontwikkelde een klassiek verkiezingsfilmpje waar jongeren aan het woord komen waarom ze niet stemmen. Er passeren allemaal relevante onderwerpen waar Europa over gaat, dus waarom het juist wél belangrijk is om te stemmen. In de drie weken voor de verkiezingen is de hero video en twee snippets verspreid op Facebook, Instagram en, natuurlijk, speld.nl. 

Resultaat
De totale campagne van de Europese Commissie was een succes. De verkiezingen hadden het hoogste opkomstpercentage sinds 1989. Samen bereikten de video’s meer dan een miljoen millennials en behaalden een social engagement van 20.622 likes, shares en reacties en 760.000 views.