Column: 10 redenen waarom je wel/niet naar Cannes moet gaan
(foto: Hotel Martinez Cannes)
Twijfel je nog? Of heb je de knoop al doorgehakt?
Big-tech presenteren hun AI-plannen om alle creativiteit uit ons vak te elimineren. Dus misschien is het wel het laatste jaar dat wat te vieren valt in Cannes.
Na een paar jaar afwezigheid mag ik weer. Ik kan niet wachten om iedereen weer te zien en te spreken en nieuwe mensen te ontmoeten. Om bij Chez Laura te lunchen en naar de Baoli te gaan om te dineren. En om vrijdag met om elke pols 10 bandjes en 100 nieuwe LinkedIn-connecties rijker met een kater over de Croisette te lopen.
Mocht je nog twijfelen dan heb ik hier de belangrijkste redenen voor je op een rijtje gezet om wel/niet te gaan.
In Cannes zijn een week lang alle mensen die ertoe doen in ons vak. Dus ook de mensen die je ook al op elke reclameborrel in Amsterdam tegenkomt. Je Je moet voor jezelf maar bepalen of dat de mensen zijn die er voor jou toe doen.
Je doet er inspiratie op. Als je tenminste van je baas een kaartje hebt gekregen voor le Palais. Anders leer je vooral van welke rosé je het meeste hoofdpijn krijgt. Of wie er iets te lang bij de Gutterbar is blijven hangen met een stagiair van Adformatie.
Je netwerk groeit als kool tijdens een weekje Cannes. Met mensen die zeggen: “Wij gaan zéker wat doen samen!”. Hoe zekerder het in Cannes klinkt, hoe onwaarschijnlijker het is dat het er echt van komt.
Je komt in contact met potentiële klanten. De paar klanten die er zijn, zijn er op uitnodiging van hun bureau. En die zitten er niet op te wachten als jij een leuke new business pitch komt geven aan hun investering.
Omdat je er vrienden voor het leven maakt. Of noem het: LinkedIn-connecties voor het leven. Waarvan je een dag later al niet meer weet wie het zijn.
De voltallige Nederlandse vakpers is aanwezig. Dat biedt kansen om je bureau en jezelf in het Zuid-Franse zonnetje te zetten. Pas op als je, je interview of podcast rond borreltijd hebt gepland. Dan heb je bij thuiskomst wat uit te leggen aan je collega’s.
De informele setting van een strandtent is de perfecte plek om jouw nieuwe werkgever te spreken. Ook hier geldt: niet op of na borreltijd quasi sollicitatiegesprekken voeren. Tenzij je je toekomstige werkgever wil chanteren om aan een nieuwe baan te komen.
Even bijkomen en opladen op kosten van de baas. Vergeet het maar. Je komt gesloopt terug. Is het niet van de rosé dan is het wel van het slaapgebrek door de slaapbank in je mini-AirBnB in la Bocca op anderhalf uur lopen van de Croisette.
Je ontmoet vakgenoten uit de hele wereld. Als je goed zoekt misschien. Of de Gutterbar elke avond uitspeelt. Meer aannemelijk is dat je Cannes lekker vanuit je Nederlandse bubbeltje beleeft.
Er loopt veel talent rond. Jonge Honden, RAW: ze zijn er allemaal. Ambitieuze jonge mensen die het verschil kunnen maken voor jouw toko. Jammer dat ze de hele dag teringdruk zijn met workshops om ze te spreken.
Dit is op basis van mijn eigen ervaringen en zeker niet volledig. Dus vul vooral aan als je iets mist. Of laat me weten waar je het helemaal niet mee eens bent. We kunnen het er natuurlijk ook tijdens de OranjeBitterBallenBorrel over hebben. Mocht je je nog niet hebben aangemeld: richt je dan tot Bas Vlugt of Eric-Jan Vis.
Zie je daar!