PostNL - Kerstkaart generator

 

bereik 1,1 Miljoen | engagement 5.410

 
GPCM2019-Distributie-700x100.jpg

Genomineerd Beste Copywriting

 
 
best social awards 2019.png
 

Achtergrond
De markt voor het versturen van brieven is in de afgelopen 10 jaar gehalveerd en krimpt jaarlijks 6%. 90% van de briefpost van consumenten wordt verstuurd tijdens de feestdagen. Vooral jongeren versturen steeds minder post.

Doelstelling:
PostNL vroeg daarom aan De Speld om een activatie te ontwikkelen waarmee jongeren weer warm worden voor het versturen van kerstkaarten.

Speld-Concept:
De Speld ontwikkelde de Matige Kerstkaart Generator (voor je moeder). Door vier vragen te beantwoorden genereren klanten voor hun moeder een semi-attent gebaar. Deze matige kerstkaart kon je meteen inladen en versturen via de PostNL-app, zodat ie de volgende dag bij je moeder werd bezorgd.
De generator werd onder de aandacht gebracht via uitingen op Instagram, Facebook en speld.nl. Daarnaast werd het thema via een serie advertorials gepositioneerd.

Resultaten
De Matige Kerstkaart Generator was een enorm succes en zorgde voor een verdubbeling van het aantal verstuurde kaarten in de PostNL-app gedurende de campagneperiode. De campagne droeg daarnaast bij aan een positieve merkwaardering: 20% van de doelgroep geeft aan dat de campagne aanzet tot kopen van zegels en versturen van kaarten. De gehele campagne behaalde 118.708 pageviews en 984.447 bereik en 5.410 engagement op Facebook en Instagram.

Na het succes van de Kerstkaart Generator ontwikkelde we met PostNL met Valentijn de (je raadt het al) Valentijnskaart Generator.

Schermafbeelding 2019-04-04 om 11.46.03.png