nu ook matige postnl valentijnskaarten

9 februari 2019

Na onze succesvolle actie om jongeren matige Kerstkaarten te laten versturen kon een vervolg niet uitblijven. Sinds zaterdag staat de matige Valentijnskaartgenerator geheel tot je beschikking. Romantisch doen is immers vrij veel werk. Voor je het weet sta je het bed weer te verschonen of stinkt de woonkamer naar lelies.

En net als in december kun je met de nieuwste versie van de PostNL-app je Valentijnskaart meteen bij je (potentiële) partner laten bezorgen. Genereer hier je eigen matige Valentijnskaart.

 

COLUMN: Stop de verleiding. Leve Teun van de Keuken!

29 januari 2019

De mening van anderen over marketing en reclame vind ik mateloos interessant. Net als met voetbal: iedereen denkt er verstand van te hebben.

Vrienden die op verjaardagen hun visie geven op een nieuwe tv-commercial kan ik nog wel handlen. Maar er is een groep die mij altijd op de kast jaagt: journalisten die in het wilde weg over marketing of reclame schrijven.

Deze groep gaat er vaak van uit dat marketingmensen er op uit zijn om onwaarheden te verkondigen, keihard te liegen, te misleiden of op zijn minst verwarring te zaaien. Altijd ten koste van nietsvermoedende consumenten die zich als makke lammetjes naar de slachtbank begeven. Lees meer.
Deze column stond eerder op Nederlands MediaNieuws.

 
download.png

Een kijkje in de keuken - Copywriters

4 januari 2019

Satire op de juiste manier inzetten voor merken is wat Martine, Jaap en Aida - copywriters bij De Speld & Partners - bezighoudt. We stelden ze een aantal vragen, om zo een kijkje in de keuken te geven. Deze maand luidt de vraag: 'Voor welk merk zou je graag nog een keer iets willen maken?'. In deze nieuwsbrief geeft Aïda antwoord. 

''Het lijkt me tof om eens met een yogamerk samen te werken. Ik doe heel graag aan yoga maar ik zie ook veel mogelijkheden voor satire over de yogawereld. En ik zou het gaaf vinden als zo een merk open staat voor een zichzelf niet al te serieus nemende uiting. Oké, ik wil eigenlijk gewoon een nieuwe yogamat.'' 

 

Column: Aaaii Love Branded Content

24 december 2018

Onlangs reikte Antoinette Hertsenberg van consumentenprogramma Radar de Loden Leeuwen uit. Om drie redenen vind ik dit een interessante prijs, want wat blijft er over van de goede bedoelingen van adverteerders en bureaus als je de massa van Radar vraagt naar hun mening over reclame? En, belangrijker, waarom zou je als adverteerder je publiek in 2018 nog vervelen met irritante commercials? Want moet irritante reclame niet gewoon verboden worden?  Lees meer.
Deze column stond eerder op Nederlands MediaNieuws.

bril.jpg
 
Schermafbeelding 2019-01-22 om 09.51.42.png

Hoe krijg je millennials weer aan de kerstkaart?

11 december 2018

De Speld ontwikkelde voor PostNL de Kerstkaart-generator om millennials weer aan de kerstkaart te krijgen. Het is een kleine stap naar de Decemberzegel. De enige echte zegel voor de feestdagen. PostNL vindt dat iedereen een kerstkaart verdient. De Speld vertaalde dit door naar de interactieve Kerstkaart-generator. Aan de hand van een aantal vragen maakt de doelgroep een branded kerstkaart gericht aan diens moeder. Deze kerstkaart kan vervolgens worden uitgeprint en verstuurd met een Decemberzegel van PostNL.

Bekijk hier de PostNL Kerstkaart-generator.

 

Waar we bij waren - The Roast of johnny de mol

10 december 2018

Comedy Central nodigde ons uit voor de opnames van The Roast of Johnny de Mol. Wat een topavond!

Roast.jpeg
 
Jaap.jpeg

Een kijkje in de keuken - Copywriters

6 december 2018

Satire op de juiste manier inzetten voor merken is wat Martine, Jaap en Aida - copywriters bij De Speld & Partners - bezighoudt. We stelden ze een aantal vragen, om zo een kijkje in de keuken te geven. Deze maand luidt de vraag: 'Wat vond je tot nu toe het leukste project om voor te werken?'. In deze nieuwsbrief geeft Jaap antwoord. 

Jaap van de Venis
''En dan komen we direct bij de case waarin naar mijn mening deze perfecte fit is gevonden: Amsterdenim. Dit is voor mij een perfect voorbeeld van een scherpe satirische video waarin het merk op een leuke manier op de kaart is gezet. Als ik één project moet noemen waar ik met veel plezier aan heb gewerkt dan is het dan ook deze video voor Amsterdenim. Een leuk merk, met een leuke uitstraling en een duidelijke opdracht: wij willen Amsterdam claimen. En wij mochten dat op geheel eigen wijze doen.'' 

 

bunq zet satire in met inspirerende De Speld Talks

27 november 2018

bunq en De Speld maakten samen twee satirische video's waarin je wordt meegenomen in de wereld van vrije denkers. Na een serie succesvolle advertorials kregen we van bunq de kans om een videoserie te maken. Het thema vrije denkers is afgeleid van de pay-off van bunq: 'Bank of The Free'. Dit claimen ze door functionele, idealistische en sociale voordelen te creëren die de gebruiker het gevoel geven vrij te zijn. De Speld vertaalde dit door naar De Speld Talks, waarbij twee zeer vrije denkers aan het woord komen. Bekijk aflevering een over de Basiscavia en aflevering twee over Buiradar

 
Talks Totaaltje 1 (1).png
 

Gewonnen! Amsterdenim & De Speld - Beste Creatie

22 november 2018

De Grand Prix Content Marketing voor Beste Creatie. Nadat de Amsterdenim video The number 1 problem in Amsterdam: locals begin dit jaar The Best Social Award voor Beste Video won, nu nog een prijs in de pocket. Wat een jaar en wat een mooie samenwerking! Bekijk onze case

 

De Speld in de top 10 beste inhakers van 2018

22 november 2018

De satirische nieuwssite ‘De Speld’ haakt eigenlijk steevast in op de meest uiteenlopende nieuwsgebeurtenissen. Zo ook in maart afgelopen jaar. Facebook zat in de problemen nadat databedrijf Cambridge Analytica de gegevens van 50 miljoen Facebook-gebruikers in handen kreeg. Dat zorgde voor de nodige onrust, en De Speld gebruikte die onrust zoals alleen De Speld dat kan doen. Bekijk hier het volledige overzicht van de beste inhakers van 2018.

Schermafbeelding 2019-01-22 om 16.21.57.png
Martine.jpg

Een kijkje in de keuken - Copywriters

29 oktober 2018

Satire op de juiste manier inzetten voor merken is wat Martine, Jaap en Aida - copywriters bij De Speld & Partners - bezighoudt. We stelden ze een aantal vragen, om zo een kijkje in de keuken te geven. Deze maand luidt de vraag: 'Hoe maak je satire voor merken, wat is jouw geheim?'. In deze nieuwsbrief geeft Martine antwoord. 

Martine Bakker 
''Mijn geheim? Dat klinkt een beetje als een lezeressencolumn in een vrouwenblad. Als het om satire gaat is het belangrijk om iets te signaleren dat veel mensen delen: een irritatie, een verwondering of nationale gebeurtenis, bijvoorbeeld. Dat leg ik dan naast het verhaal dat het merk wil vertellen. Het is belangrijk dat je bij het idee en denkt ‘ja precies dat!’ en dat je moet lachen. Lachen is heel belangrijk. Vaak zeg ik ook een paar keer het woord ‘domein’ om extra marketingtechnisch over te komen.''

 

Column: Met welk verdienmodel haal je de Kerst?

22 oktober 2018

Vorige week in het nieuws: de Persgroep en RTL gaan op grote schaal een alliantie aan voor het delen en ontwikkelen van content, het opzetten van creatieve brandedcontentpartnerships met merken en koppelingen op de digitale advertentiemarkt. Samen de euro’s die bij Google, Facebook en Amazon van de wagen vallen, verdelen. Is dat de strategie van de grote Nederlandse spelers om... Lees meer.

Deze column stond eerder op Nederlands Medianieuws en MarketingReport

20180827_DeSpeld0753.jpg
 
GPCM.jpg

Drie nominaties voor Grand Prix Content Marketing!

18 oktober 2018

Schitterend! 3x genomineerd voor de Grand Prix Content Marketing in de categorie creatie: SimyoFilm1 en Amsterdenim. We kunnen niet wachten tot de uitreiking op 22 november. 

Alle genomineerden van de Grand Prix Content Marketing 2018 vind je hier.

 

Als marketing stagiaire ga ik het verschil maken

19 september 2018

Ik ben Roos Lust, 26 jaar en studeer MIC aan de HvA. Ik volg de Speld al jaren op de voet en was meteen fan. Ik was dan ook enorm vereerd toen ik hoorde dat ik het komende halfjaar aan de slag kon als marketing stagiaire. Op mijn tweede dag mocht ik gelijk mee naar de draaidag van Simyo, zo leerde ik gelijk wat er allemaal nodig is om zo een vette brandend content video neer te zetten. De functie als marketing stagiair bij De Speld & Partners past goed in mijn straatje. Tijdens mijn studie heb ik mij verdiept in marketing, conceptontwikkeling en psychologie, waarnaast ik een bijbaan in de sales heb gehad. Ik houd mij altijd bezig met de vraag: 'Waarom koopt men dit?' of 'Waarom vindt men dit leuk?' De psychologie hierachter intrigeert mij enorm. Tijdens mijn stage breng ik de markt van DeSpeld & Partners in kaart om zo het brandend content portfolio nog beter in de markt te zetten, en het verschil te maken. Heb je een vraag? Mail: roos@speld.nl.

Roos.jpeg
 
 
180918+Screenshot+1+Phonewash.jpg

Simyo zet satire van De Speld in voor Phone Wash-campagne

18 september 2018

Mediabureau Mindshare, creatief bureau KOKORO Amsterdam en De Speld & Partnersontwikkelden samen een satirische video voor telecomprovider Simyo. Deze samenwerking kwam tot stand doordat De Speld & Partners de pitch bij Mediabureau Mindshare voor Simyo had gewonnen. Simyo doet niets liever dan haar klanten blij maken. Niet voor niks zeggen ze: ‘Jij blij, wij blij’. En dat gaat verder dan je denkt. Vanuit hun drive om mensen blij te maken, introduceren ze verrassende oplossingen voor dagelijkse telecomongemakken. Zo introduceert Simyo de Phone Wash, die telefoons in een paar minuten bacterievrij maakt. Om het belangrijke, maar onderbelichte, hygiëneaspect van telefoongebruik onder de aandacht te brengen, bedacht KOKORO de Phone Wash. DeSpeld vertaalde het Phone Wash-concept door naar aansprekende branded content en koos daarvoor het sociale domein: hygiëne en huisgenoten. Zie hier de video.

 

Column: De achterkant van het bereik

20 augustus 2018

Deze column stond eerder op Nederlands MediaNieuws.

‘Wat is het bereik?’ Na het plaatsen van een advertorial of video op Facebook is dat altijd het eerste waar we naar kijken. In onze rapportages staat bereik bovenaan het kpi-lijstje, met daaronder de unieke bezoekers van de pagina. Het klinkt natuurlijk ook erg lekker: hónderdvijftig dúizend bereik in plaats van vijftienduizend unieke pageviews... Lees meer. 

Jérôme_Kuijken.jpg
 
Schermafbeelding 2019-01-22 om 16.13.51.png
 

Social media ranking - juli

De Speld is weer een plaats gestegen in de social media ranking van de maand juli. Daarnaast staan we ook op nummer 1 én 8 van meest succesvolle artikelen op basis van interacties in diezelfde maand!

 

De Speld heeft een nieuwe partner voor programmatic advertising: Massarius!

10 augustus 2018

De Speld heeft een nieuwe partner gevonden om programatic advertising bij onder te brengen. De satirische website werkt nu samen met Massarius, partner in programmatic trading…. Lees hier verder op Marketing Tribune.

despeldmassarius.jpg
 
 
unnamed.png

Verse white paper - wat zijn de nieuwe insights? 

25 juli 2018

In onze white paper informeren we je over onze content, over ons publiek en over ons bereik. De resultaten komen uit een onderzoek van Motivaction en uit ons eigen onderzoek. Handige inzichten voor iedereen die effectief millennials wil bereiken, of gewoon nieuwsgierig is naar De Speld. De Speld helpt bij het vinden van een maatschappelijke invalshoek om je merk of campagne onder de ogen van onze doelgroep te brengen. Humor en satire lenen zich hier bij uitstek voor. Daarbij kennen we onze kritische doelgroep goed, en weten we: voor inhoudelijk entertainment komen onze lezers graag bij ons terug. Meer weten? Download de white paper hier. 

 

Merk-waardige Quizzen

25 juli 2018

Branded content staat erom bekend dat het beter is afgestemd op de belevingswereld van de doelgroep dan reclame voor de massa. Dat geldt niet alleen voor artikelen en video's. Want wil je je doelgroep in beweging laten komen, en met je merk aan de slag laten gaan, dan heb je iets interactievers nodig. Wij hebben een quizmodule ontwikkeld waarin Speldwaardige humor volledig in het teken staat van merkdoelstellingen. En dat leidt tot merk-waardige quizzen. Kijk maar naar deze voorbeelden van Tele2Mobiel.nl en Amsterdenim

Schermafbeelding 2019-01-22 om 15.23.56 2.png
 
Schermafbeelding 2019-01-22 om 15.29.37 2.png

De Speld scoort met Buienradar post

23 juli 2018

Er is het afgelopen halfjaar veel gezegd en geschreven over Facebook. De laatste maanden lijkt het of er een kentering gaande is. Met als voorlopig hoogtepunt ons Buienradar artikel van maandag. Binnen 24 uur stond de teller al op meer dan een miljoen bereik. Voor de duidelijkheid: organisch bereik, zonder promotiebudget. En dat is zelfs voor De Speld (de meest virale site van Nederland) erg veel. 

 

Oedipus Mannenliefde - ALLÉÉN VOOR IEDEREEN 

22 juni 2018

Op strategische plaatsen in Amsterdam kom je de komende weken deze Mannenliefde zuilen tegen. Dit zijn de eerste uitingen met de nieuwe Mannenliefde pay off ALLÉÉN VOOR IEDEREEN. Niet alleen de pay off is nieuw. Het is ook de eerste keer dat we een offlinecampagne ontwikkelden. Campagne? Komt er nog meer dan? Jazeker!

Schermafbeelding 2019-01-22 om 15.40.44.png
 
unnamed.jpg

Column - Zijn The Best Social Awards de nieuwe Oscars? 

20 juni 2018

Onlangs zei cabaretier Martijn Koning aan tafel bij Eva Jinek: “The Best Social Awards, dat worden de nieuwe Oscars natuurlijk.” Jinek bevestigde dat met een volmondig “ja”. Wat Martijn Koning zegt is zwaar overdreven, maar hij heeft wel een punt. Er is een flinke verschuiving aan de gang. YouTube en andere social platformen nemen lineaire kijkers over van tv. Het aanbod van vloggers, influencers en entertainmentpagina’s is supergroot. Allemaal opereren ze in hun eigen niche. Is dat niet ontzettend goed nieuws voor ons vak? Lees de volledige column hier.

 

Amsterdenim & De Speld - Beste Video

6 juni 2018

Gewonnen! - The Best Social Award voor Beste Video. Bekijk hier de case. En hier de video. 

ext.jpg